fbpx

Wat is dropshippen?

Dropshippen betekent dat je producten online verkoopt als ondernemer, zonder die producten ooit op voorraad te hebben gehad. Een dropshipper biedt een eigen platform aan waarop hij of zij de producten verkoopt van een groothandel of leverancier en daarover een marge pakt. Het product wordt rechtstreeks van vanuit de groothandel of leverancier naar de klant verzonden. Een dropshipper is voornamelijk bezig met marketing.

Klinkt allemaal zeer aantrekkelijk.

Verschillende voor- en nadelen.

De nadelen van dropshippen

Je blijft als dropshipper aansprakelijk

Hoewel je het pakket niet zelf naar de klant opstuurt, ben je nog steeds verantwoordelijk voor de producten die je verkoopt. De klant heeft het pakket immers via jouw webwinkel gekocht, dus het is jou eigen verantwoordelijkheid om het hele proces van bestelling tot levering correct af te ronden. Wanneer de verpakking kapot blijkt te zijn of de levering te laat is op het moment van ontvangst, kunnen er problemen ontstaan. Je verwacht dat je deze kosten gemakkelijk kunt verhalen op een leverancier, maar in werkelijkheid is het moeilijk. Zeker als de leverancier in het buitenland is gevestigd.

Je bent niet de enige

Het begint met veel positiviteit en je denkt daadwerkelijk het product gevonden te hebben wat jou geld gaat opleveren. Uiteindelijk blijk je bij lange na niet de enige te zijn die online spullen verkoopt en blijkt iedereen van de zelfde leveranciers afhankelijk te zijn.

Je hebt niet alle controle

Doordat je als doorgeefluik fungeert heb je niet zelf de volledige controle over alles. Hoe wordt het pakket ingepakt, wanneer wordt het verzonden en wanneer zal het aankomen bij je klant? Doordat je dit niet volledig zelf in handen hebt gebeuren er dingen die je zelf wellicht anders had gedaan.

Slecht brand image

Het gemiddeld langer wachten op de producten plus dat het product niet altijd aan alles wensen voldoet zorgt voor ontevreden klanten want uiteindelijk in een slecht brand image resulteert. Daarbij is een goede klantenservice vaak al een goede oplossing. Als de klant zich geholpen en gehoord voelt lost dat vaak al problemen op.

De voordelen van dropshipping:

In de introductie hadden we al twee voordelen benoemd: werken zonder voorraad en het logistieke proces is uitbesteed. Er zijn nog een aantal andere voordelen die we hier onder behandelen.

Minder personeel nodig

Doordat een groot deel van je bedrijfsproces is uitbesteed heb je minder personeel nodig dan een regulier bedrijf. Je hoeft tenslotte niet zelf een heel magazijn te hebben met orderpickers. Dat proces laat je over aan je leverancier. In het begin kan je je daarom zelf focussen op het vergroten van je afzet en het klantcontact. Dit kan je in een later stadium ook uitbesteden.

Klein starterskapitaal

Doordat je werkt zonder voorraad heb je geen hoge inkoopkosten. Je betaalt de leverancier pas zodra jij zelf iets verkocht hebt. Dat heeft ook als voordeel dat je niet blijft zitten met een voorraad die onverkoopbaar blijkt.

Gevarieerd aanbod

Je hoeft niks in te kopen waardoor je een zeer ruim aanbod kan aanbieden, als je niks verkoopt zit je niet met restpartijen. Hierdoor kan je verschillende producten proberen en aanbieden.

Conclusie

Zoals elk business model heeft het voor en tegens. Als beginnende ondernemer is dropshippen een ideaal model waarbij je met weinig vermogen kan starten. Je moet je daarbij wel realiseren dat de levertijden en productkwaliteit ondermaats is aan de tegenwoordige norm. Voor startende ondernemers die eerst meer vermogen willen generen om later hun grote ondernemersplannen uit te voeren in dropshippen een ideaal model.

Table of Contents