fbpx

Skyrocket met Branding

Branding Klok Klantenservice Dropshipping Up-sell herhaalaankopen conversie

Brand building levert je geld op

Het bouwen van een sterk merk – ofwel, de activiteit van branding – is essentieel voor  succes op de lange termijn. Met andere woorden: het levert geld op. Daarom ga ik het in dit blog hebben over het belang van branding, wat het oplevert, en hoe je dit integreert in je online marketing activiteiten.

First things first.

Wat is branding?

Een stukje geschiedenis. Het begon allemaal honderden jaren geleden in het koude Noorwegen. Daar werden koeien vroeger gebrandmerkt, om te zien welke koe van wie was. Dat brandmerken is later overgegaan naar producten, om te zien van welke producent je iets kocht. Je raadt het al: op een gegeven moment kregen brandmerken een bepaalde reputatie: wel of geen kwaliteit, wel of niet de investering waard, enzovoorts.

Sindsdien is de term branding een beetje geëscaleerd, zoals je weet. Voornamelijk wil je vandaag de dag aantonen hoe je anders bent dan anderen. Als organisatie denk je na hoe je consumenten zover kunt krijgen om voor jou te kiezen, in plaats van voor de concurrent.

De schoolboeken leerden ons waarom een merk belangrijk is voor de consument. Merkvoorkeur dus. En die merkvoorkeur is opgebouwd uit een viertal pijlers:

Product representatie. Hiermee identificeer je de “bron” van het product. “Ah, een scheerapparaat van Philips. Dat zal wel topkwaliteit zijn.”

Koopgedrag. Neem onzekerheid weg bij de consument. Zorg voor vertrouwen. Het creëren van herkenbaarheid voor je merk zorgt voor het reduceren van zoekkosten.

Relatie. Ongeacht de prijs kiezen Apple-fanboys voor Apple. En zo zijn er nog zat merken waar consumenten voor kiezen omdat ze, zonder het door te hebben, een relatie met een merk aangaan.

Symbolisch. Een merk staat voor een bepaald statement, en draagt dat uit.

Kansen en uitdagingen per merk

Of je nu Apple, wijverkopenautos.nl of Dumpert bent, ieder merk heeft kansen. Maar ook uitdagingen.

Consumenten worden steeds slimmer naarmate zij ouder worden. Een merk moet steeds meer van zichzelf laten zien dan alleen traditionele (online) communicatie. Het blijven uitbreiden van je producten binnen een merkenportfolio (zoals Procter & Gamble) maakt het een uitdaging om binnen je eigen merkwaarde te blijven.

Wat heb je aan branding?

In zogenaamde branded campagnes draait het om het creëren van brand equity. Lekkere fancy Engelse term weer, maar deze moet je echt even goed onthouden. Want simpel gezegd staat brand equity voor hetgeen dat mensen bereid zijn extra te betalen omdat jouw merk erop staat.

Een koe met een brandmerk van de beste boer van Noorwegen op zijn kont kan betere en dus duurdere melk produceren. Een laptop met een Apple-logo erop staat voor design en kwaliteit. En in een gemiddelde havo 3-klas zijn de kids zónder Adidasjes of Nikes op één hand te tellen. Mensen betalen voor kwaliteit, en omdat ze ergens onderdeel van willen zijn.

Brand equity is een algemeen begrip voor het interpreteren van marketing strategieën, en de waarde die wordt toegekend aan het merk door consumenten. Als consumenten bereid zijn om voor merk A meer te betalen dan voor merk B, terwijl het product (bijna) identiek is, is dit het gevolg van marketing activiteiten die gedaan zijn in het verleden.

Merkidentiteit & positionering

Belangrijke termen zijn merkidentiteit en merkpositionering. Het gaat hierbij om het creëren van die mentale structuren (associaties, herinneringen, overtuigingen enzovoorts) tussen de oren van je doelgroep, waardoor zij jouw merk verkiezen boven die van je concurrent.

Bij ‘auto’, ‘veilig’ en ‘kwaliteit’ denk je meteen aan een Volvo. En vice versa denk je aan die categorieën als je het over Volvo hebt.

Hoe sterker dat soort associaties met je merk zijn, hoe krachtiger je merk is. Het grootste voordeel hiervan is dat de verwerkingstijd minder is. Je denkt sneller aan een merk, en maakt dus sneller de keuze. Op internet wordt vaak gezocht naar hetgeen met de meeste naamsbekendheid.

Table of Contents